5bc4eaa5a6c480908d59d29bdd8e0823

Μόδα για αρχάριους #24: Vivienne Westwood… 80 χρόνια punk, 50 χρόνια μόδα.

*Γράφει η Άννα Κιουμουρτζή. 

Punk Icon, ακτιβίστρια και εξαιρετική σχεδιάστρια η Vivienne Westwood γιόρτασε τα 80α γενέθλιά της, στις 8 Απριλίου του 2021 ενώ παράλληλα ολοκλήρωσε 50 χρόνια ενεργής πορείας στον χώρο της μόδας. Πριν ακόμη την στιγμή που έδειξε την πρώτη της συλλογή στην πασαρέλα το 1981, το έργο της Dame Vivienne Westwood είχε ήδη αντίκτυπο, που λίγοι σχεδιαστές μόδας θα μπορούσαν να ονειρευτούν. Παράλληλα με την Malcolm McLaren, αποτέλεσαν ίσως το πιο εικονικό δίδυμο στην Βρετανική μόδα, εκπροσωπώντας την punk και glam σκηνή.

Το κατάστημά τους στην οδό, 430 King’s Road – που εξακολουθεί να υπάρχει μέχρι σήμερα – ήταν μια Μέκκα για τους “αποξενωμένους” νέους της εποχής, που αποζητούσαν κάτι το διαφορετικό. Τα ρούχα της Westwood ήταν συνεχώς επαναστατικά και η στάση της, που ορίστηκε από ένα απόσπασμα του Bertrand Russell«η ορθοδοξία είναι ο τάφος της νοημοσύνης» – παραμένει αναρχική. Σήμερα, αγωνίζεται για το περιβάλλον και ενάντια στην εταιρική ηγεμονία, οι απόψεις της αποτελούν επέκταση του αρχικού πανκ ήθους. Συνεχίζοντας να εργάζεται στον ομώνυμο οίκο μόδας μαζί με τον δημιουργικό διευθυντή και σύζυγό της Andreas Kronthaler, μας εκπλήσσει ακατάπαυστα και παράγει τόσο υπέροχα ρούχα, όσο και υπέροχα μηνύματα προς τους καταναλωτές.

Ας την γνωρίσουμε όμως λίγο καλύτερα. Η Vivienne Westwood γεννήθηκε σε ένα χωριό στο Derbyshire το 1941, κόρη εργάτριας στην ύφανση βαμβακιού. Μετακόμισε στο Λονδίνο με την οικογένειά της ως έφηβη όπου εκπαιδεύτηκε ως δασκάλα δημοτικού. Έχοντας χωρίσει με τον πρώτο της σύζυγο, συναντήθηκε και αργότερα συνεργάστηκε με τη φοιτήτρια καλών τεχνών, Malcolm McLaren (γεννημένη στο Λονδίνο το 1946) η οποία έδωσε στη Westwood μια εστίαση για τον ανήσυχο ιδεαλισμό της, καθώς και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί ένα εκ φυσικού ταλέντο προς τον χώρο της ένδυσης.

Απορρίπτοντας το ήθος των hippie που βρισκόταν στο απόγειο της μόδας προς το τέλος της δεκαετίας του 1960, οι Westwood και McLaren δημιούργησαν ρούχα που αναφέρθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν της νεανικής κουλτούρας, πουλώντας μόδα rock’n’roll χαρακτήρα σε μια μονάδα καταστήματος στο 430 King’s Road του Chelsea.

Το 1974, το κατάστημα απέκτησε την πιο διαβόητη ταυτότητά του: το SEX, με τις Westwood και McLaren να σχεδιάζουν φετιχιστικά ενδύματα που πουλούσαν κυρίως σε ιερόδουλες, σε εκείνους με κάποιες πιο “underground” -για τα δεδομένα της εποχής- σεξουαλικές προτιμήσεις αλλά και νεαρά άτομα με μία περισσότερο πρωτοποριακή οπτική, αρκετά γενναία για να γίνουν το επίκεντρο σοβαρών νευρικών βλεμμάτων στους δρόμους.

Το συντονισμένο δίδυμο απολάμβανε να συγκλονίζει τους ανθρώπους, σχεδιάζοντας ενδύματα και παπούτσια που αναφερόταν σε «αποκλίνουσες» σεξουαλικές πρακτικές, όπως καουτσούκ φορέματα και γόβες στιλέτα στολισμένα με καρφιά. Ενώ το 1976, το 430 King’s Road επανατοποθετήθηκε και μετονομάστηκε σε «Seditionaries: Clothes for Heroes». Η συλλογή παρέμεινε στην ίδια risque λογική με τα ρούχα, που πωλούνταν στο SEX, με την προσθήκη άλλων αντιπροσωπευτικών σχεδίων όπως τα bondage trousers.

Από την απόφαση της να μην φορέσει εσώρουχα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης επίσκεψης στο Παλάτι του Buckingham μέχρι την επαναφορά των lockdown corsets, το ύφος της σχεδιάστριας ήταν εξωφρενικό από την εποχή των Sex Pistols, όταν εφευρέθηκε και η πανκ αισθητική. Στο διάσημο συμβάν φορούσε ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής με προεξέχοντες ώμους και μια πλήρη δομημένη φούστα και όταν γύρισε για τις κάμερες και η πλήρης φούστα “πέταξε”, έγινε εμφανές ότι είχε αφήσει τα εσώρουχά της στο σπίτι.

Ενώ αργότερα, θα επιστρέψει στην παρουσία της Βασίλισσας το 2004 και σε έναν δημοσιογράφο που την ρώτησε αν είχε ή δεν είχε φορέσει εσώρουχα απαντώντας: “Μην με ρωτάτε, η απάντηση είναι πάντα η ίδια, δεν χρησιμοποιώ εσώρουχα ή σλιπ εάν φοράω ρούχα”.  Το στυλ της Westwood δεν καθορίζεται μόνο από τον εκθεσιακό χαρακτήρα του, αλλά φέρνει την πολιτική της ατζέντα στο προσκήνιο. Μια από τις σταθερές πεποιθήσεις της είναι “αγοράστε λιγότερο, αγοράστε καλύτερα” ή“αγοράστε λιγότερο και αγοράστε καλύτερα, για να πολεμήσετε την καταναλωτική ιδεολογία”.

Ως μία ένθερμη ακτιβίστρια, η ίδια εμπνεύστηκε και χρησιμοποίησε τα συνθήματα αιτημάτων, που υποστηρίχθηκαν με την πάροδο των ετών ως ένα είδος fil rouge στις συλλογές της: με τη μορφή και την τεχνική της εκτύπωσης, το πλέξιμο και την τοποθέτηση αφισών σε ρούχα και αξεσουάρ. Η μητέρα της πανκ στον χώρο της μόδας, η Westwood έχει λίγη υπομονή για δικαιοσύνη ή σύνεση, όπως αποδεικνύεται από μια διάσημη φωτογραφία στην οποία ενώνεται με την Chrissie Hynde και την πωλήτρια της, Jordan. Όλες στέκονται με την πλάτη τους στην κάμερα, ενώ στο πίσω μέρος των γυμνών οπισθιών τους έχουν ζωγραφισμένα με κραγιόν τα γράμματα που αναφέρουν το όνομα της πρώτης μπουτίκ της σχεδιάστριας, Sex.

Πλέον και με μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη σε αυτήν από το Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου το 2004, η Westwood δεν σταματά να εξελίσσεται σε μία όλο και πιο εικονική προσωπικότητα. Η περσόνα αλλά και ο χαρακτήρας είναι μια ιδέα με την οποία παίζει, εμφανίζεται ως πρωταγωνίστρια των διαφημιστικών εκστρατειών αλλά και τον μοναδικών look book του brand της ενώ παράλληλα και στην πραγματικότητα, η ίδια η Dame Westwood δεν διστάζει στιγμή να αναδείξει με υπερηφάνεια τα πόδια της και τις μοναδικές δικτυωτές κάλτσες της.

Με την ευκαιρία των 80ων γενεθλίων της, η Viviene Westwood γιόρτασε αυτήν τη σημαντική επέτειο με ένα μήνυμα, βίντεο στον κόσμο το οποίο μεταδόθηκε ζωντανά από το Piccadilly Circus στις 8:21 μ.μ. Βρετανική θερινή ώρα σε συνεργασία με την Circa. Έτσι προβλήθηκε ένα βίντεο διάρκειας 10 λεπτών με τίτλο “Μην αγοράζετε μία βόμβα”. Σκηνοθετημένο από τη Westwood, το φιλμ μικρού μήκους δείχνει το πανκ icon, Vivienne, η οποία εκτελεί μια εκ νέου έκδοση του My Fair Lady’s “Without You”.

Μέσω μιας προειδοποίησης για την αδιαφορία της κοινωνίας για επικείμενες περιβαλλοντικές καταστροφές και μια κραυγή ενάντια στο εμπόριο όπλων και τη σύνδεσή της με την κλιματική αλλαγή, η Westwood προβληματίζεται για μια Αγγλία χωρίς ανθρώπους και προκαλεί το κοινό να “Πείτε στα παιδιά την αλήθεια”. Το βίντεο είναι επίσης διαθέσιμο για προβολή στον ιστότοπο της Circa. Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, για την περαιτέρω υποστήριξη της εκστρατείας κατά της χρήσης όπλων, μια περιορισμένη έκδοση εκτυπώσεων από τον οίκο Vivienne Westwood με τίτλο “Μην αγοράζετε μια βόμβα” θα είναι διαθέσιμη μέσω της Circa.

Ωστόσο, για τον επίλογο αυτού του άρθρου αποφασίσαμε να αναφέρουμε επίσης μερικές από τις πιο εμβληματικές στιγμές στην ιστορία της καριέρας της Dame Vivienne Westwood στη μόδα, ξεκινώντας από την συλλογή της Anglomania, από το φθινόπωρο του 1993, την παράσταση στην οποία η Naomi Campbell είχε την μοιραία διάσημη πτώση της επι της πασαρέλας.

Δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθήσει το Café Society για την άνοιξη του 1994. Μία συλλογή που μοιάζει σαν μια βόλτα μέσα από ένα μουσείο. Τα μοντέλα θα μπορούσαν να έχουν βγει από τους πίνακες μεγάλων ζωγράφων όπως των: Chardin, Ingres και Winterhalter.

Ενώ στην συλλογή της Liberty για το φθινόπωρο του 1994 ήταν από τις πιο εντυπωσιακές της στιγμές. Ακολούθησε η Vive la Cocotte το φθινόπωρο του 1995 η οποία ωστόσο έγινε ακόμη γνωστότερη στην ποπ κουλτούρα το 2000, όταν ο Lil-Kim φόρεσε το φόρεμα της «Βασίλισσας της Σίβα» στο πάρτι κυκλοφορίας του άλμπουμ.

Καθώς για το τέλος αφήσαμε την κολεξιόν, του φθινοπώρου του 1996, Storm in a Teacup όπου είδαμε περισσότερο καλοραμμένα παλτό και ρούχα. Το σόου άνοιξε με την Jerry Hall σε ένα tailor-made παλτό και έκλεισε με τη Laetitia Casta ως νύφη με ένα λευκό καπέλο και φόρεμα, που έδειχνε τα garters του ρούχου.

Φυσικά, ένα άρθρο για μία τόσο εικονική και μοναδική παρουσία στον χώρο της μόδας δεν θα είναι ποτέ αρκετό. Παρ ‘όλα αυτά, εδώ στο Paramano.gr προσπαθούμε πάντα να αναμεταδίδουμε σημαντικές πληροφορίες τόσο για τους δημιουργούς, όσο και για τα γεννόμενα στον χώρο της μόδας που τόσο αγαπάμε. Και δεν θα μπορούσαμε παρά να αφιερώσουμε μερικές λέξεις για αυτόν τον μύθο της Punk/glam σκηνής στον βιομηχανία της μόδας. Φυσικά μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την ίδια αλλά και το brand στην ομώνυμη ιστοσελίδα της και στο link παρακάτω.

VIVIENNE WESTWOOD OFFICIAL WEBSITE

Οι πληροφορίες και οι εικόνες προέρχονται από αναζήτηση στο διαδίκτυο το αρχείο της Conde-Nast και άρθρα τα οποία αναδημοσιεύτηκαν την ημέρα των γενεθλίων της σχεδιάστριας. 

Tags:
0 shares
Η Άννα σπούδασε "Επιμέλεια και Επικοινωνία Μόδας" στην Ρώμη όπου και διαμένει. Θεωρεί την μόδα τρόπο ζωής και έκφρασης και της αρέσει να παίζει με την ντουλάπα και τα μαλλιά της. Μία Ελληνίδα που νιώθει λίγο παραπάνω Ιταλίδα, είναι ερωτευμένη με την μίνιμαλ αισθητική, το καλό φαγητό και την αναμετάδωση όλων όσων γίνονται στον χώρο της μόδας.