group-2

Sustainability: η βιωσιμότητα στην μόδα αποτελεί πλέον υποχρέωση και όχι ανάγκη!

*Γράφει η Κωνσταντίνα Τάκου.

Σε ένα κόσμο που όλα κινούνται με γρήγορους ρυθμούς και το lifestyle αποτελεί βασικό παράγοντα της καθημερινότητας μας, αφού προβάλλεται ως αναγκαίο από όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η μόδα και όλοι οι συντελεστές της παράγουν trends και ρούχα που μετά από μερικούς μήνες θα είναι out of fashion και δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών τους. Έτσι, λοιπόν, και η βιομηχανία της μόδας εδώ και χρόνια για να καλύψει τις ”υποτιθέμενες” κοινωνικές ανάγκες παράγει μεγάλο αριθμό προϊόντων, την λεγόμενη fast fashion παρουσιάζοντας μας κάθε εβδομάδα και νέα κολεξιόν. Όμως έχουμε αναρωτηθεί ποτέ πως καταφέρνουν και παράγονται τόσα πολλά ρούχα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και τι επιπτώσεις έχει αυτή η μαζική παραγωγή στο περιβάλλον;

Η βιωσιμότητα ή αλλιώς sustainability έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια ως ανάγκη όλων όσων σέβονται το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Σε ένα περιβάλλον που μέρα με την μέρα πλήττεται όλο και πιο πολύ από τις κλιματικές αλλαγές και την ”κακοποίηση” του από τους ανθρώπους μεγάλοι κολοσσοί της μόδας και της φτηνής παραγωγής μολύνουν όλο και περισσότερο την φύση με τις χρωστικές και τα υλικά που χρησιμοποιούν, καθώς τα περισσότερα είναι χημικής προέλευσης. Επίσης, το εργατικό δυναμικό που καλύπτει αυτές τις ανάγκες δουλεύει κάτω από αντίξοες συνθήκες και με μηδενική εργασιακή ασφάλεια, έχοντας πενιχρές θα λέγαμε απολαβές συγκριτικά με το κέρδος που αποκομίζουν οι μεγάλες αλυσίδες μόδας.

Eπομένως οφείλουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί στα ρούχα, που επιλέγουμε να φορέσουμε, κοιτάζοντας τις ταμπέλες στις οποίες αναγράφετε από τι είναι φτιαγμένο το κάθε ρούχο. Αν και είναι δύσκολο στο μέρες μας να πάμε κόντρα σε όλη αυτή την μαζική κατανάλωση, που φροντίζουν πολύ καλά να μας πλασάρουν οι μεγάλες αλυσίδες ένδυσης, σίγουρα όμως μπορούμε σαν κοινωνία να κάνουμε σιγά σιγά κάποια μικρά βήματα αλλαγής. Οι επιλογές που μπορούμε να στραφούμε είναι αρκετές. Τα ελληνικά brands και οι Έλληνες σχεδιαστές τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι κάνουν μια αξιόλογη δουλειά και δεν έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε από αυτούς του εξωτερικού. Τα vintage και second hand μαγαζιά μας δίνουν πληθώρα επιλογών και καλύπτουν όλα τα γούστα σε πολύ καλές τιμές. Επίσης, μπορούμε να συμμετέχουμε σε event ανταλλαγής ρούχων, που διοργανώνονται πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια ή ακόμη και να τα πουλήσουμε μέσω ειδικών εφαρμογών όπως το ιδιαίτερα γνωστό Depop κ.α.

Η Elizabeth Illing πτυχιούχος στο τμήμα του Fashion Promotion δημιούργησε την εκστρατεία ”Stopshop” για την πτυχιακή της στο Πανεπιστήμιο Δημιουργικών Τεχνών στο Λονδίνο και το έργο της έγινε ιδιαίτερα γνωστό στο Instagram προσπαθώντας με αυτόν τον τρόπο να αφυπνίσει το καταναλωτικό κοινό να αλλάξει συνήθειες. Η δημιουργός επέλεξε να τυπώσει στις ετικέτες ρούχων τα μηνύματα που επιθυμούσε  καθώς πιστεύει ότι οι άνθρωποι πάντοτε φροντίζουν να τις ελέγξουν προτού αγοράσουν κάτι.

Τα τελευταία χρόνια συναντάμε όλο και πιο συχνά νέους σχεδιαστές, καλλιτέχνες και οργανώσεις που μέσω της τέχνης τους ή των δημιουργιών τους προσπαθούν να μας βάλουν σε μια διαδικασία σκέψης, έτσι ώστε να αποκτήσουμε μια πιο ”διαχρονική” ντουλάπα αγοράζοντας μόνο όσα πραγματικά έχουμε ανάγκη. Η Οrsola de Castro, co-founder του Fashion Revolution Day και στο παρελθόν fashion designer τα τελευταία χρόνια έχει αφοσιωθεί στο κοινωνικό έργο ψάχνοντας λύσεις για το πως η μόδα μπορεί να γίνει πιο φιλική προς το περιβάλλον, αλλά και προς τον ίδιο τον άνθρωπο.

Είναι στο χέρι μας, λοιπόν, να αλλάξουμε την κατάσταση ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο…

Tags:
0 shares
Η Κωνσταντίνα Τάκου είναι απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πάτρας. Εργάζεται ως θεατρολόγος, αλλά λατρεύει τον χώρο της μόδας. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια φωτογραφίας και ενημερώνεται καθημερινά για τις καινούριες τάσεις.