stylist

Ποια είναι πραγματικά η δουλειά ενός στυλίστα;

*Γράφει η Όλια Λύκου.

Η δουλειά του στυλίστα φαίνεται να είναι στην εποχή μας ίσως μια από τις πιο πολυπόθητες δουλειές στο χώρο της μόδας. Αποφάσισα να γράψω το συγκεκριμένο άρθρο τώρα για όλα εκείνα τα παιδιά, που μόλις τελείωσαν τις πανελλήνιες και σκέφτονται να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του συγκεκριμένου τομέα και τελικά τι ακριβώς χρειάζεται κανείς να γνωρίζει πριν αποφασίσει ότι θέλει να ακολουθήσει το συγκεκριμένο επάγγελμα; Πριν όμως ξεκινήσω να γράψω οτιδήποτε να θυμάστε πως τίποτα δεν επιτυγχάνεται χωρίς την απαραίτητη γνώση, χωρίς διάβασμα και χωρίς καλλιέργεια του ίδιου μας του εαυτού και της αισθητικής μας. Ένας επαγγελματίας στυλίστας καλείται πρώτα από όλα να γνωρίζει την ιστορία της μόδας και της τέχνης, να ξεχωρίζει τα είδη των υφασμάτων και τις ποιότητες, να παρακολουθεί εκθέσεις τέχνης και να ενημερώνεται διαρκώς για την εξέλιξη της μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο στιλίστας είναι υπεύθυνος για να δημιουργεί “στυλ”. Aκούγεται λίγο ασαφές, αλλά ουσιαστικά ο στυλίστας αποφασίζει τι φοράει ένα μοντέλο ή ένα πρόσωπο και ίσως το πιο σημαντικό το ΠΩΣ το φοράει. Η πρόταση που διάβασα στο newsbeast.gr είναι η πιο σωστή και περιγράφει ξεκάθαρα τι πραγματικά είναι το επάγγελμα μας “συντονιστές μιας εκπληκτικής τελικής εικόνας, με σωστά ρούχα και σωστό στήσιμο”. Το επάγγελμα του στυλίστα μπορεί να αναλυθεί σε πολλές κατηγορίες, σε αυτό το άρθρο αποφάσισα να σας παρουσιάσω τις τρεις βασικές κατηγορίες Editorial styling / Styling for photoshoots,  Brand consultancy, Celebrity styling.

Ας ξεκινήσουμε με το Editorial styling / styling για φωτογραφίσεις. Όταν ένας στυλίστας εργάζεται για ένα editorial, επιλέγει τα ρούχα, τα αξεσουάρ και τη γενική εικόνα του μοντέλου για τη λήψη ανάλογα με το concept που έχει λάβει είτε από το καλλιτεχνικό διευθυντή του περιοδικού στο οποίο εργάζεται, είτε που ο ίδιος έχει αποφασίσει σε συνεργασία με το φωτογράφο. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να κάνω ένα διαχωρισμό αυτό του στυλίστα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή – art director, που είναι πολύ διαφορετικοί ρόλοι. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής επιλέγει και κατευθύνει το θέμα μιας φωτογράφησης (και σαν αποτέλεσμα κατευθύνει ολόκληρη την ομάδα) ενώ ο στυλίστας είναι υπεύθυνος μόνο για τα ρούχα και τα αξεσουάρ ή τον τρόπο εμφάνισης του μοντέλου. Συνήθως art directors συναντάμε σε καμπάνιες οίκων μόδας και σε διαφημιστικά project.

Φυσικά αυτό δεν είναι τόσο εύκολο, για να αποφασίσεις σε ποιο concept θα καταλήξεις πρέπει σίγουρα να μελετήσεις, να δεις εικόνες και να αναλογιστείς κατά πόσο αυτό είναι εφικτό σε σχέση με τα ρούχα που υπάρχουν στην αγορά, και σίγουρα σε σχέση με τις τάσεις της σεζόν. Κανείς μας ποτέ δεν έχει στη φωτογράφιση ένα έτοιμο καλόγερο με ρούχα που απλά σετάρει. Τα ρούχα καλείσαι να τα αναζητήσεις στα καταστήματα να τα μαζέψεις και να τα φέρεις εσύ ο ίδιος στη φωτογράφιση. Να τα κρεμάσεις, να τα σιδερώσεις και να τα παραδώσεις στο κατάστημα στην ίδια ακριβώς κατάσταση που τα παρέλαβες, είτε αυτά μπορεί στοιχίζουν 25€, είτε πολλές χιλιάδες ευρώ.

Μόλις τα ρούχα κρεμαστούν και είναι έτοιμα προς χρήση, είμαστε υπεύθυνοι να τα φορέσουμε εμείς στο μοντέλο (του οποίου γνωρίζουμε από πριν τις διαστάσεις και τα νούμερα) χωρίς αυτά να πάθουν απολύτως τίποτα. Το να ντύσεις έναν άνθρωπο στο σπίτι σου δεν είναι σίγουρα και η πιο εύκολη δουλειά, σκεφτείτε να πρέπει να ντύσετε ένα μοντέλο, που μόλις έχει βαφτεί και έχετε φτιάξει τα μαλλιά του και λες εντάξει άμα απλά έχεις να της φορέσεις ένα τζιν και ένα μπλουζάκι, όταν έχεις νυφικό τι γίνεται;
Και εκεί κάπου αφού ντυθεί ξεκινάει αυτό που λέμε styling, η λεπτομέρεια σε όλο της το μεγαλείο. Ένα ρούχο για να φωτογραφηθεί πρέπει να στέκεται σωστά, να μην πέφτει αστεία στους ώμους, να είναι κουμπωμένα σωστά τα φερμουάρ, τα κορδόνια σωστά δεμένα (γενικά αποφεύγουμε να κάνουμε κόμπους τα κορδόνια, αλλά τα κρύβουμε όμορφα μέσα στο παπούτσι), τα μπατζάκια και τα μανίκια να είναι σωστά γυρισμένα και ίσια μεταξύ τους. Φυσικά τα πάντα ρυθμίζονται ανάλογα με τη γωνία λήψης και το τρόπο με τον οποίο επιλέγει ο φωτογράφος να τραβήξει. Οι λεπτομέρειες και η σωστή επιμέλεια είναι εκείνες που σίγουρα ξεχωρίζουν μια καλοστημένη δουλειά και άρτια σε αποτέλεσμα από μια πρόχειρη.

Το Brand consultancy είναι ένας ακόμα ρόλος του στυλίστα. Αυτός ο ρόλος έχει διάφορες εκφάνσεις, μερικά brands προσλαμβάνουν στυλίστες καθ ‘όλη τη διάρκεια της διαδικασίας προετοιμασίας της συλλογής τους (π.χ. ο Emmanuelle Alt έπαιξε μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση του οίκου Balmain), ενώ άλλα φέρνουν στυλίστα στο τέλος της διαδικασίας της συλλογής, όταν τα περισσότερα ρούχα είναι έτοιμα, αλλά χρειάζονται κάποιον για να τα σετάρει και να τα συνθέσει σε μια ροή για τη πασαρέλα. Επίσης, μπορεί να προσληφθεί από ένα brand για να σετάρει ρούχα για το ηλεκτρονικό κατάστημα ή για κάποιο διαφημιστικό. Εάν ο στυλίστας συμμετέχει σε όλη τη διαδικασία από την αρχή, κάτι που είναι ασυνήθιστο αλλά μπορεί να συμβεί, τότε θα παρευρίσκεται στα meetings των σχεδιαστών πριν καν ξεκινήσει η συλλογή. Εκεί οι σχεδιαστές παρουσιάζουν την έρευνα τους, τα προσχέδια τους και ο στυλίστας δίνει πληροφορίες, ιδέες και συμβουλές πάνω στην φιλοσοφία και την αισθητική. Ο στυλίστας γίνεται ουσιαστικά μέρος της ομάδας σχεδιασμού, χωρίς να σχεδιάζει.

Στο Celebrity styling ο στυλίστας μπορεί να δουλεύει με μια διασημότητα σε τακτική βάση (σε μια εκπομπή ή video clip αλλά και σε εξόδους) ή να συνεργαστεί για μια ειδική περίσταση, όπως ένα γεγονός. Ο στυλίστας σε αυτή την περίπτωση καλείται να γνωρίζει όλα τα brands, που η διασημότητα υποστηρίζει και διαφημίζει, αλλά και τι εικόνα θέλει να βγάλει προς τα έξω η προσωπικότητα που ντύνει- τι πρεσβεύει σαν άνθρωπος. Βασικό επίσης, για το συγκεκριμένο ρόλο, είναι ο επαγγελματίας στυλίστας να γνωρίζει επακριβώς τα μέτρα και το σωματότυπο του πελάτη και πιθανόν οτιδήποτε εκείνος θέλει να κρύψει από το σώμα του π.χ κάποιο σημάδι εκ γενετής στο πόδι.

Πέρα λοιπόν, του πρακτικού θέματος τώρα θα σας μιλήσω μέσα από την καρδιά μου. Για να γίνεις στιλίστας πρέπει να το θέλεις πολύ. Πρέπει να είσαι έτοιμος να δουλέψεις ΠΟΛΥ, να κουβαλήσεις πολλές σακούλες με ρούχα παπούτσια, να δουλέψεις μέσα στους πιο μικρούς χώρους ,να τρέχεις στα μαγαζιά, να μην έχεις ωράριο και να κρίνεσαι συνέχεια. Όπως όμως είπα και παραπάνω αν το αγαπάς πολύ να διαβάζεις, να αναπτύξεις την αισθητική σου, να κάνεις ταξίδια, να βλέπεις πολλές εικόνες και να παλεύεις, για να γίνεσαι καλύτερος. Αν αποφασίσεις να γίνεις ένας από εμάς, δούλεψε δίπλα σε ανθρώπους με εμπειρία και έχε πάντα τα μάτια σου και τα αυτιά σου ανοιχτά.

Μέχρι την επόμενη φορά think pink!
Με στοιχεία από το searchingforstyle.com, Pinterest.

*Πρώτη δημοσίευση του άρθρου 6 Ιουλίου του 2018.

Tags:
0 shares
Η Όλια Λύκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1993 όπου και ζει. Σπούδασε "Κοινωνιολογία" στο Πάντειo Πανεπιστήμιο και "Fashion Styling" στη σχολή μόδας Pansik Scuola di moda, με πλήρη υποτροφία. Έχει εργαστεί σαν "freelancer fashion stylist" σε περιοδικά, διαφημιστικά, σε καμπάνιες Ελλήνων σχεδιαστών και brands, καθώς και στην τηλεόραση. Τέλος έχει εργαστεί σαν "fashion editor" στο e-shop Bags icon, για τρία χρόνια, ενώ παράλληλα απασχολήθηκε στον εμπορικό τομέα.