Coronavirus-fashion--0

Πώς τελικά η κρίση του κορονοϊού επηρεάζει την περίοδο των fashion shows;

*Γράφει η Όλια Λύκου.

Ακυρώσεις catwalks, εργοστάσια σε καραντίνα, κλειστά καταστήματα, ο κορονοϊός είναι αναμφισβήτητα “κακός” για τη μόδα, αλλά μήπως είναι και μια καλή ευκαιρία να σκεφτούμε λίγο παραπάνω τις εκπομπές άνθρακα στο περιβάλλον εξαιτίας της μόδας; Καθώς η φράση “super spreader” αναφερόταν απλώς στις δημόσιες μεταφορές, η ιδέα της “διάδοσης του ιού” προκαλεί μια πιο ψυχρή εικόνα και ήρθε η ώρα να εξετάσουμε το αποτέλεσμα – πέρα από το προφανές – που πραγματικά έχει ο κορονοϊός.

Εκτός από τους πάσχοντες (ο παγκόσμιος αριθμός των θανάτων είναι πλέον πάνω από 1.000), και το φαινόμενο του ντόμινο των ταξιδιωτικών περιορισμών και το κλείσιμο μεγάλων τμημάτων της Κίνας (όπου πολλοί άνθρωποι είναι αυτο-απομονώνονται “για να παραμείνουν ασφαλείς από τη μόλυνση), η αντίδραση στην εκδήλωση υπογράμμισε πόσο αλληλένδετα είναι η παγκόσμια βιομηχανία μόδας με την Άπω Ανατολή. Τι, λοιπόν, σημαίνει ο κορονοϊός για τη μόδα;

Στην ίδια την Κίνα, οι έμποροι λιανικής πώλησης από τους οίκους Michael Kors, Louis Vuitton και Burberry στην Uniqlo, τη Levi’s, τη Nike, την Adidas, την H & M και άλλα έχουν αναγκαστεί να κλείσουν τα καταστήματά τους στις περιοχές με τα περισσότερα κρούσματα και να μειώσουν σημαντικά τις ώρες λειτουργίας σε άλλες. Η Burberry έκλεισε 24 από τα 64 καταστήματα της στην κινεζική ηπειρωτική χώρα, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Marco Gobbetti να δηλώνει ότι το ξέσπασμα του κορονοϊού έχει “σημαντικό αρνητικό αποτέλεσμα” στη ζήτηση πολυτελείας. “Ενώ δεν μπορούμε να προβλέψουμε πόσο καιρό θα διαρκέσει αυτή η κατάσταση, παραμένουμε σίγουροι για τη στρατηγική μας”.

Και φυσικά τώρα διανύουμε και το μήνα των εβδομάδων μόδας ανά τον κόσμο όπου πολλά από τα κινέζικα μέλη του τύπου, μοντέλα, αγοραστές είναι αδύνατον να ταξιδέψουν για να παρακολουθήσουν τα shows. Η Angelica Cheung, editor-in-chief της Vogue της Κίνας, ανέβασε στο instagram της φωτογραφίες από την αυτό-καραντίνα της αντί για φωτογραφίες των τελευταίων συλλογών. “Η εξάπλωση του κορονοϊού, οι ακυρωμένες πτήσεις από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και η πιθανή 14μηνη καραντίνα που απαιτείται κατά την άφιξη μας έχουν καταστήσει αδύνατες τις εβδομάδες μόδας”, λέει σε ένα email που απεστάλη από το διαμέρισμά της στο Πεκίνο, όπου βρίσκεται σε καραντίνα οικειοθελώς  εκείνη και η οικογένεια της τις τελευταίες δύο εβδομάδες.

Πολλοί σχεδιαστές αναγκάστηκαν επίσης να αλλάξουν τα σχέδιά τους. Στην εβδομάδα μόδας της Νέας Υόρκης, η σχεδιάστρια Wang Tao (γνωστή επαγγελματικά ως Taoray Wang) διοργάνωσε την επίδειξή της χωρίς κανένα μέλος από την ομάδα της που εδρεύει στη Σαγκάη, λόγω της απαγόρευσης εισόδου στις ΗΠΑ σε όσους έχουν ταξιδέψει στην Κίνα τις τελευταίες 14 ημέρες. Η Lena Luo και η συνάδελφός της, Ekcee Chan, κατεύθυναν την ομάδα της Νέας Υόρκης για το Luooifstudio show από την επαρχία Γκουανγκντόνγκ,  μέσω video link.

Άλλοι δεν ήταν τόσο τυχεροί. Η εβδομάδα μόδας του Λονδίνου ξεκίνησε χωρίς ένα από τα αστέρια της. O A Sai Ta αναγκάστηκε να ακυρώσει την επίδειξή του Asai μετά το κλείσιμο του εργοστασίου της στη Σαγκάη, καθιστώντας ολόκληρη τη συλλογή του απρόσιτη. Δεν είναι ο μόνος: ο Angel Chen δεν παρουσίασε τη συλλογή του στο Μιλάνο, ενώ το Παρίσι θα χάσει την αποκάλυψη νέων σεζόν από τους Masha Ma, Jarel Zhang, Calvin Luo, Maison Mai, Shiatzy Chen και Uma Wang. Υπήρχαν και υπάρχουν σχέδια και πρωτοβουλίες από τα διοικητικά όργανα και των τριών υπολειπόμενων εβδομάδων μόδας για εκπομπές live-stream και βρίσκουν εικονικούς τρόπους για να μη χάσουν πολλοί άνθρωποι την εμπειρία των show. Επίσης η εβδομάδα μόδας της Σαγκάης ακυρώθηκε.

Η Wendy Yu, ιδρυτής της Yu Holdings με έδρα την Σαγκάη (που έχει επενδύσει στη Mary Katrantzou, Cefinn και Bottletop, μεταξύ άλλων), είναι μια από τους πολλούς που αναγκάστηκε να προσαρμοστεί σε νέες συνθήκες εργασίας. “Η ομάδα μου δουλεύει από το σπίτι μέχρι να ενημερωθεί και αναπόφευκτα τα πράγματα θα κινούνται πιο αργά” “Κάθε δραστηριότητα μάρκετινγκ θα μεταφερθεί από τον Μάρτιο στον Ιούλιο, ελπίζοντας ότι μέχρι τότε θα υπάρξει μεγαλύτερη κινητικότητα και έλεγχος του ιού”.”Είναι μεγάλη ντροπή ότι οι κινέζοι σχεδιαστές και συντάκτες πρέπει να ακυρώσουν τα shows και τα ταξίδια τους”, δήλωσε μεταξύ άλλων στη βρετανική Vogue.

Παρεμπιπτόντως, η οικογένεια της Yu έχει δεσμεύσει £ 110,00 (1.000.000 RMB) στις κινεζικές αρχές υγείας. Δεν είναι μόνη στην πραγματοποίηση σημαντικών δωρεών για να ανακαλυφθούν τα αίτια του ιού. Οι LVMH, Kering, Richemont, Hermès, Versace, Coach, L’Oreal και Estée Lauder έκαναν όλοι γενναιόδωρες δεσμεύσεις στον κινεζικό Ερυθρό Σταυρό. Και η Bulgari, η οποία έχει πάρει την προφύλαξη να αποσυρθεί από την έκθεση Baselworld για ρολόγια και κοσμήματα τον Απρίλιο, έχει ανακοινώσει τη δική της “σημαντική” δωρεά στο Εθνικό Ινστιτούτο Λοιμωδών Νοσημάτων Lazzaro Spallanzani της Ρώμης, το οποίο διαθέτει ερευνητικό τμήμα που εργάζεται για τη θεραπεία του ιού.

Υπάρχουν βέβαια και άλλα φωτεινά σημεία που υποδηλώνουν ότι όλα δεν είναι τόσο ζοφερά όσο τα παρουσιάζουν τα ταμπλόιντ. Ευτυχώς, στην εβδομάδα μόδας του Λονδίνου, μια ομάδα σχεδιαστών με έδρα το Χονγκ Κονγκ θα λανσάρει τις συλλογές τους για το φθινόπωρο χειμώνα 2020 υπό την ομπρέλα του Fashion Show του Χονγκ Κονγκ στο Somerset House. Παρόλο που οι συνθήκες ήταν δύσκολες γι ‘αυτούς, ο Angus Tsui, ένας από τους σχεδιαστές που συμμετείχαν, δήλωσε”είμαστε τόσο ενθουσιασμένοι για το show, ετοιμαζόμαστε για μήνες, δεν μπορούμε να περιμένουμε να μοιραστούμε τις δημιουργίες μας σε αυτή την ιστορική πόλη “. Η συμμετοχή στην εκδήλωση αναμένεται να είναι στο ίδιο επίπεδο με τις προηγούμενες σεζόν.

Ο κορονοϊός, ωστόσο, δεν είναι μόνο ανησυχία για τις μάρκες πολυτελείας. Τα μικρά καταστήματα και οι βιοτεχνίες επηρεάζονται από τον ιό. Πολλοί λιανοπωλητές απέσυραν την παρουσία τους στο εκθεσιακό κέντρο υφασμάτων Première Vision στο Παρίσι νωρίτερα αυτό το μήνα λόγω ανησυχιών για τον ιό. Αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Πολλά εργοστάσια ένδυσης, στερέωσης και υφάσματος στην Κίνα όπου προμηθεύουν πολλές βιοτεχνίες έχουν κλείσει λόγω μέτρων καραντίνας. Όταν ανοίξουν ξανά, οι ημερομηνίες παράδοσης θα επαναρυθμιστούν, πράγμα που σημαίνει ότι το απόθεμα θα φτάσει στην αποθήκη αργότερα από το προβλεπόμενο.

Φυσικά όλο αυτό μπορεί να αποδειχθεί βάναυσο και για τα ίδια τα εργοστάσια όχι μόνο για τις βιοτεχνίες που προμηθεύονται από αυτά: για κάθε μέρα που κάποιος πηγαίνει πέρα από μια προθεσμία, επιβάλλεται πρόστιμο – ένα σύμπτωμα της αδίστακτης λειτουργίας των εταιρειών οπού τα περιθώρια είναι πολύ σφιχτά για να επιτρέψουν τυχόν παραχωρήσεις, έκρηξη μαζικής μόλυνσης ή όχι. Και ενώ η παραγωγή των θερινών συλλογών μπορεί να καθυστερήσει, οι παραγγελίες για μελλοντικές συλλογές ενδέχεται επίσης να διατρέχουν κίνδυνο. Οι σχεδιαστές και οι αγοραστές επισκέπτονται τα εργοστάσιά τους στην Κίνα ως μέρος των εξελίξεων στην ανάπτυξη, όπου εργάζονται επί τόπου με τους κατασκευαστές των εργοστασίων και δημιουργούν δείγματα. Όλα αυτά βρίσκονται τώρα σε αναμονή ή μεταφέρονται σε εργοστάσια σε άλλα μέρη του κόσμου, αυξάνοντας ενδεχομένως την πίεση και αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των λιανοπωλητών, καθώς αναπροσαρμόζουν τα σχέδια παραγωγής τους εναντίον ενός πολύ δυνατού χρονοδιακόπτη κατανάλωσης.

Από την άποψη της μόδας, αυτό που έχει τραβηχτεί σε πολύ απότομη ανακούφιση είναι το εξαιρετικό ποσοστό ταξιδιών, που έχει αναληφθεί στο όνομα των νέων ρούχων. Από τις παλέτες και τα κιβώτια μεταφοράς έως τους εκδότες της μόδας, τους αγοραστές και τους influencers, που παίρνουν τις θέσεις τους στην πρώτη σειρά, για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση για τις νέες τάσεις, οι μεγάλες εκπομπές αερίων και τα μίλια αέρα ανατινάχθηκαν απερίσκεπτα. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζεται από μια νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα από την Carbon Trust και την ordre.com, η οποία εκτιμά ότι το ετήσιο αποτύπωμα των επαγγελματιών της μόδας είναι περίπου 241.000 τόνοι CO2 – παρόμοιο με αυτό μιας μικρής χώρας.

Θα μπορούσε ο κορονοϊός να εμπνεύσει ένα νέο, πιο βιώσιμο τρόπο σκέψης όταν πρόκειται για την παρουσίαση συλλογών μόδας; Ας ελπίσουμε. Επειδή σε αυτή την υπερ-ψηφιακή, υπερσυνδεδεμένη εποχή, δεν είναι παράλογο το γεγονός ότι μια ολόκληρη βιομηχανία μπορεί να παρεμποδιστεί απλά από την αδυναμία να φτάσει σε ένα αεροπλάνο;

Μέχρι την επόμενη φορά… think pink.

Πηγή vogue.co.uk, pinterest

Tags:
0 shares
Η Όλια Λύκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1993 όπου και ζει. Σπούδασε "Κοινωνιολογία" στο Πάντειo Πανεπιστήμιο και "Fashion Styling" στη σχολή μόδας Pansik Scuola di moda, με πλήρη υποτροφία. Έχει εργαστεί σαν "freelancer fashion stylist" σε περιοδικά, διαφημιστικά, σε καμπάνιες Ελλήνων σχεδιαστών και brands, καθώς και στην τηλεόραση. Τέλος έχει εργαστεί σαν "fashion editor" στο e-shop Bags icon, για τρία χρόνια, ενώ παράλληλα απασχολήθηκε στον εμπορικό τομέα.