“The Quarantine Days”: Το project του Mert Alas δίνει φωνή στην δημιουργικότητα!
*Γράφει η Άννα Κιουμουρτζή.
Ένας καλός φωτογράφος μόδας έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται την δύναμη που παράγει μία εικόνα. Ένας εξαιρετικός φωτογράφος μόδας ωστόσο, δεν αντιλαμβάνεται απλώς μα αποτυπώνει ένα κομμάτι του εαυτού του, ενσωματώνει το όραμα του στην δύναμη της εικόνας που παράγει. Αυτός είναι ο Mert Alas. Έχουμε γίνει μάρτυρες της δουλειάς του τόσο σόλο, όσο και μέσω του επιτυχημένου διδύμου που έχει δημιουργήσει σε συνεργασία με τον Marcus Piggott. Αμέτρητα εξώφυλλα στην Vogue αλλά και μοναδικά εικονικά editorials και συνεργασίες με την Pirelli, με πρωταγωνιστές όπως oι Rihanna, Margot Robbie, Lupita Nyong’o, Lara Stone, Jennifer Lopez, Madonna, Kate Moss, Naomi Campbell είναι μόνο ένα δείγμα αναφοράς στην καταπληκτική δουλειά και την δημιουργικότητα την οποία έχουν χαρίσει στον χώρο της μόδας αλλά και της σύγχρονης τέχνης.
Με μία πρωτοπόρα αισθητική που εστίαζε στα κορεσμένα χρώματα, την ωμή φυσική μα συγχρόνως σουρεαλιστική οπτική της τελειότητας και της ομορφιάς, το δημιουργικό ταξίδι του Mert διακόπηκε, όπως και όλων των ανθρώπων γύρω μας, λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας με το όνομα Covid-19. Με εικόνες καραντίνας, ανθρώπων εγκλωβισμένων σε μία ρουτίνα ζωής, που πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει στην θλίψη, ξεκινώντας από την Κίνα, την Ιταλία και προχωρώντας με γοργούς ρυθμούς σε όλο τον πλανήτη, ο Mert Alas αποφάσισε να δώσει την δική του δημιουργική μάχη δημιουργώντας το project “The Quarantine Days”.
Όπως δήλωσε ο ίδιος στην Vogue πριν λίγες μέρες μέσω τηλεφώνου, από το σπίτι του στο Λονδίνο: “Σκέφτηκα τι θα μπορούσα να κάνω που θα μπορούσε να απομακρύνει τους ανθρώπους από την τηλεόραση, το YouTube και τις συνεχείς ειδήσεις; Ακριβώς για λίγο, θα ήταν μοναδικά όμορφο να βγάλουμε τους ανθρώπους από την πιτζάμες τους. Για να μπορέσουν να κινηθούν και να κάνουν κάτι με την δημιουργική σκέψη και έμπνευση τους, το οποίο να τους απομακρύνει από την πραγματικότητα για μια σύντομη περίοδο”.
Και όντως, δεν άργησε να δημοσιοποιήσει, ξεκινώντας την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, μία σειρά από Instagram stories όπου καλούσε ανοιχτά το πλήθος να δημιουργήσει το δικό του editorial story και να το στείλει στον ίδιο μέσω προσωπικού μηνύματος. Παρακίνησε τον κόσμο να πάρει μορφές, να γίνουν θεοί, προσωπικότητες, να μεταμορφωθούν σε αυτό που εκείνοι νιώθουν και επιθυμούν.
Το open call ξεπέρασε τις προσδοκίες του, όπως δηλώνει, αφού ξεκίνησε να λαμβάνει μηνύματα από όλο τον κόσμο με απροσδόκητη ταχύτητα. “Στην αρχή αμφέβαλα για τον εαυτό μου, σκέφτηκα ότι δεν θα υπήρχαν πολλοί άνθρωποι ή ότι θα ήταν ως επί το πλείστον εγωιστές χωρίς ουσία, αλλά ήμουν συγκλονισμένος. Λάτρεψα το γεγονός πως υπήρξαν μητέρες, νοσηλευτές, δικηγόροι, όλοι υποβάλλοντας την δική τους προσπάθεια. Είχα πολλούς φίλους μοντέλα οι οποίοι μου έστειλαν φωτογραφίες και είπα, κοιτάξτε, παιδιά, δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσω όλο αυτό το υλικό, γιατί τότε θα μοιάζει σαν να κάνω μια ιστορία μόδας! Λάμβανα DMs με ερωτήσεις όπως: «Πώς μπορώ να φωτίσω καλύτερα τα πράγματα;» ή «Είναι καλύτερα από αυτή τη γωνία;» Ήταν πραγματικά εκπληκτικό”.
Έπειτα από μία πολύ έντονη επικοινωνία και την συλλογή φωτογραφικού υλικού άνω των δύο χιλιάδων, ο Mert προσπάθησε να διαλέξει τις καλύτερες και ξεκίνησε να επεξεργάζεται τις φωτογραφίες, τα χρώματα, τον φωτισμό, προσδίδοντας έναν τόνο πιο κοντά στα fashion ediorials και τα περιοδικά μόδας δημιουργώντας την πρώτη συλλογή, η οποία δημοσιεύτηκε στην προσωπική του σελίδα στο Instagram. Κάνοντας έτσι την δική του διαδικτυακή πλατφόρμα το μέσο προβολής και έκφρασης του κοινού.
Σε δικά του λόγια: “Έψαχνα για την ουσία πέρα από την εκδήλωση της αγάπης για τον εαυτό μας. Πρέπει να βρούμε ένα συναίσθημα εδώ. Είχα δώσει ένα μικρό θέμα, τους είπα να φανταστούν μια σιωπηλή ταινία ή ένα μυστηριώδες σκοτεινό ρομαντισμό. Αυτό δεν είναι για το πόσο όμορφος μπορεί να είσαι, είναι για το πώς θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια εικόνα, να πρωταγωνιστήσουν σε αυτή, να φτιάξουν το δικό τους fashion concept και φωτισμό. Ως καλλιτέχνης, γίνεσαι υποσυνείδητα εγωιστής για το έργο σου – είσαι τόσο καλός όσο και η τελευταία σου εικόνα. Αυτή τη φορά, δεν ήταν για εμένα ή το ακροατήριό μου. Ήθελα να πάρω μια ερασιτεχνική φωτογραφία και να κάνω όσο το δυνατόν περισσότερα, να βάλω όσο το δυνατόν περισσότερη αγάπη σε αυτό. [Προσαρμογή] των ήχων, των χρωμάτων, της περικοπής, της προσθήκης νέων στρώσεων και της προβολής του τι συμβαίνει”.
Φυσικά από το project δεν έλειψαν και οι συμμετοχές προσωπικοτήτων από τον χώρο της μόδας αλλά και το ευρύτερο καλλιτεχνικό φάσμα όπως οι Marc Jacobs, Mariacarla Boscono, Amber Valletta, Jake και Dinos Chapman. Ωστόσο, όλοι κατανόησαν την ουσία και την σκέψη του Mert Alas, καθώς και το γεγονός πως αυτό είναι κατά κύριο λόγο ένα crowd project, το οποίο στοχεύει στην προβολή και την εξωτερίκευση της κρυμμένης δημιουργικότητας των ανθρώπων γύρω μας.
Το αποτέλεσμα, είναι ένα σύνολο φωτογραφιών όπου εύκολα κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηρίσει ως ένα έκθεμα σύγχρονης τέχνης στον τομέα της φωτογραφίας. Πρόσωπα κρυμμένα, με μάσκες, με μακιγιάζ ή και αφιλτράριστα. Πόζες σε μπαλκόνια, πατώματα, εκκεντρικές εμφανίσεις, σκιές και μοναδικές προσωπικότητες εξωτερικεύουν συναισθήματα, διαθέσεις και χαρακτηριστικά, όπου άλλοτε μπορεί να έκρυβαν ή να είχαν δυσκολία να εκφράσουν.
“Είναι μια μικρή διαφυγή και είναι τεράστια ανταμοιβή να δημιουργείς και να είσαι κομμάτι μιας στιγμής “, λέει ο Alas.“Ως καλλιτέχνες, φωτογράφοι, στυλίστες και περιοδικοί συντάκτες, πουλάμε όνειρα και κερδίζουμε χρήματα από αυτά τα όνειρα. Τώρα είναι η ώρα της βιομηχανίας μας να δώσουμε πίσω και πώς θα το κάνουμε αυτό; Κάνοντας αυτό που ξέρουμε καλύτερα. Δημιουργώντας πράγματα και δίνοντας στους ανθρώπους την ελπίδα”.
Κάπως έτσι έκλεισε το πρώτο σκέλος του Quarantine Days. Ωστόσο, keep your feet on your toes, καθώς ο ίδιος υπόσχεται νέα θεματολογία και δημιουργία δεύτερου σκέλους του project, σε ένα από τα πρόσφατα Instagram stories στον προσωπικό του λογαριασμό. Κοστούμια, μακιγιάζ, φώτα και πολύ δημιουργικότητα… Ετοιμαστείτε!
Φωτογραφίες: @MertAlas official Instagram account
Πηγή: Vogue.com