prada-Galleria-Vittorio-Emanuele

Μόδα για αρχάριους #33: Η ιστορία του οίκου Prada και η εξέλιξη του!

*Γράφει η Κωνσταντίνα Τάκου.

Ο ιταλικός οίκος Prada ξεχωρίζει για τις δημιουργίες του εδώ και δεκαετίες. Η Miuccia Prada έχει καταφέρει να διατηρήσει την οικογενειακή της επιχείρηση και να την ανάγει σε ένα από τα κορυφαία fashion brand σε όλο τον κόσμο. Η καλλιτεχνική της φύση, η φινέτσα και η αφοσίωση της την βοήθησαν, ώστε να πετύχει και να κρατά εδώ και χρόνια τα ινία του χώρου της μόδας με τις μοναδικές της δημιουργίες. Ο οίκος όμως έχει μια μακρά ιστορία στον χώρο…

Photo Credits: logo.com| Miuccia Prada

Η ΑΡΧΗ

O οίκος Prada δημιουργήθηκε το 1913 από τον Mario Prada, τον παππού της Miuccia Prada, o οποίος άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στην Galleria Vittorio Emanuele II στο Μιλάνο, όπου διέθετε καλοφτιαγμένες τσάντες, μπαούλα και αξεσουάρ ταξιδιού. Το 1919, ο Prada αποκτά τον τίτλο Επίσημου Βασιλικού Προμηθευτή του Ιταλικού Βασιλικού Οίκου. Αυτή η αναγνώριση, επιτρέπει στον οίκο να εμφανίζει το οικόσημο του Οίκου της Σαβοίας και το σχέδιο με το σκοινί με κόμπους στο σήμα κατατεθέν της, συμβάλλει στο να γίνει η μάρκα σημείο αναφοράς για την ιταλική αριστοκρατία και την ανώτερη μεσαία τάξη. Μετά από μια μακρά πορεία στον χώρο η οικογενειακή επιχείρηση  Prada αναγνωρίζεται και τα οικονομικά της κέρδη είναι ανοδικά.

Στα μέσα της δεκαετίας των 70s η Μiuccia Prada εισχωρεί στην οικογενειακή επιχείρηση, έχοντας αποκτήσει διδακτορικό στις πολιτικές επιστήμες και την παράλληλη ενασχόληση της με την μιμική τέχνη στο Piccolo Theatro και αφοσιώνεται στον σχεδιασμό αξεσουάρ. Πιάνει γρήγορα δουλειά και σχεδιάζει το πρώτο της σετ από σακίδια και τσάντες, με την διάσημη τσάντα ”Vela” ανάμεσα τους. Η μετατροπή ενός λειτουργικού αδιάβροχου υφάσματος σε κάτι πολυτελές και μοντέρνο αποτελεί καινοτομία για την εποχή. Η εκλεπτυσμένη δημιουργικότητα της συναντά την επιχειρηματική διαίσθηση του Patrizio Bartelli. Aυτή η συνεργασία εισάγει στον κόσμο της μόδας σε ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο, που βασίζεται στον άμεσο έλεγχο κάθε διαδικασίας και στην εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων σε όλο τον κύκλο παραγωγής παρουσιάζοντας το 1979 την πρώτη συλλογή γυναικείων παπουτσιών.

Photo Credit: pradagroup.com
Photo Credits: pradagroup.com

Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ

Η Prada επεκτείνει το δίκτυο των καταστημάτων το 1983 της με άμεση ιδιοκτησία εστιάζοντας σε μια νέα αισθητική διάταξη που κυριαρχεί η απόχρωση του ανοιχτού πράσινου, που θα γίνει σύντομα γνωστή ως ” Prada green”. Το πρώτο ”Green store”  άνοιξε στο Μιλάνο στη Via della Spigna και στην συνέχεια μπουτίκ στη Νέα Υόρκη, τη Μαδρίτη, το Λονδίνο, το Παρίσι, και το Τόκυο. Mετά από πέντε χρόνια ο οίκος παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή για το Φθινόπωρο /Χειμώνα 1988 στο Μιλάνο.

Photo Credits: prada.com| Prada’s first womenwear collction Fall/Winter 1988
Photo Credits: prada.com| Prada’s first womenwear collection Fall/Winter 1988

Η ΠΟΡΕΙΑ

Στις αρχές της δεκαετίας του 1991 κάνει την είσοδο της στις αγορές της Άπω Ανατολής, της Κίνας, της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ και το 1993 παρουσιάζεται και η πρώτη αντρική κολεξιόν που περιελάβανε ρούχα και αξεσουάρ. Κάθε ρούχο είναι άρτια μελετημένο και είναι ιδιαίτερα σημαντική η χρήση ποιοτικών υφασμάτων καθώς και η προσθήκη πρακτικών στοιχείων όπως οι τσέπες είναι πλέον γεγονός.

Την ίδια χρονιά απονεμήθηκε στον οίκο το βραβείο για αξεσουάρ του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής. Ο συνδυασμός σύγχρονων και παραδοσιακών τεχνικών δίνει στους φανατικούς της μια αίσθηση αμφιταλάντευσης μεταξύ του κλασσικού και του μοντέρνου στοιχείου. Έπειτα από αρκετά χρόνια ανέλιξης ο οίκος αποφασίζει να κάνει δικό του ένα νέο απόκτημα, την ιστορική μάρκα χειροποίητων υποδημάτων Church’s, η οποία είναι συνώνυμη με το άψογο στυλ και  αντιπροσωπεύει την μέγιστη έκφραση κομψότητας μέσα από τις κατασκευαστικές της παραδόσεις.

Photo Credits: prada.com

Η Miuccia και ο Bertelli παντρεύτηκαν το 1987 και το δίδυμο εξακολουθεί να βρίσκεται στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης Prada. Η βιομηχανία στεγάζει πολλές μικρότερες μάρκες, όπως Miu Miu, Church’s, Car Shoe και Pasticceria Marchesi. Η καρδιά της επιχείρησης εξακολουθεί να είναι η μάρκα Prada. Σήμερα η εταιρεία έχει 250 καταστήματα σε περισσότερες από 70 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Photo Credits: selfridges.com| Prada spring/summer 1996
Photo Credits: selfriges.com| Prada Spring/ Summer 1995| Kate Moss
Photo Credits: selfriges.com | Prada Spring/ Summer 2010

 

Ο οίκος αρκετές φορές επιλέγει να χρησιμοποιήσει στις κολεξιόν του έντονους συνδυασμούς χρωμάτων καθώς και έντονα prints τα οποία δημιουργούν μια artistic ματιά στον τρόπο, που αντιμετωπίζει ο οίκος την μόδα. Η κολεξιόν Φθινόπωρο/ Χειμώνας 2003 ήταν μια από αυτές που θα μείνουν στην ιστορία των prints του οίκου, αφού χρησιμοποιήθηκαν δημιουργίες του καλλιτέχνη William Morris.

”Πάντα αναζητώ νέες ιδέες για την ομορφιά, τη θηλυκότητα και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή στη σύγχρονη κουλτούρα”Miuccia Prada

To 1993 ο οίκος παρουσιάζει μια δεύτερη ετικέτα με το όνομα Miu Miu, που αποτελεί το υποκοριστικό της Miuccia από τα παιδικά της χρόνια, η οποία απευθύνεται σε νεότερες ηλικίες και είναι πιο οικονομική. Στόχος αυτού του brand είναι να μην δώσει τόση έμφαση στην πολυτέλεια, αλλά να τονίσει την αίσθηση της περιπέτειας και του μποέμ χαρακτήρα.

Photo Credits: selfridges,com| Prada spring/summer 2010

Η ΕΞΕΛΙΞΗ

H ενασχόληση της εταιρείας με την βιομηχανία των καλλυντικών ενίσχυσε τον δυναμισμό της εταιρείας και την έκανε προσβάσιμη σε περισσότερους καταναλωτές. Το 2000 έγινε η πρώτη παρουσίαση της Prada beauty, που αποτελούνταν από μια σειρά καλλυντικών με πρωτοποριακή και μινιμαλιστική συσκευασία για την δεδομένη περίοδο. Το 2004 έρχεται και το πρώτο άρωμα με νότες από περγαμόντο, πορτοκάλι, τριαντάφυλλο και πατσουλί και στην πορεία εντάσσονται και τα αντρικά αρώματα.

Photo Credits: vogue.com

H Μiuccia αγαπά την τέχνη  και αυτό φροντίζει να το δείχνει μέσω της μόδας ή μέσω πρωτοποριακών τρόπων έκφρασης. Το 1993 ιδρύεται το Prada Milano Arte, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση η οποία φιλοξενεί εκθέσεις γλυπτών, εγκαταστάσεων και κάθε αλλό είδος σύγχρονης τέχνης. Επίσης  το 2005, οι Σκανδιναβοί καλλιτέχνες Elmgreen & Dragset συνέλαβαν τη μόνιμη εγκατάσταση «Prada Marfa». Ένα κατάστημα faux στη μέση της ερήμου Τσιουάουα του Τέξας, 37 μίλια από την πόλη Marfa και χτισμένο σύμφωνα με τους πραγματικούς αισθητικούς κώδικες των μπουτίκ της Prada.

Η εταιρεία αποφάσισε να μελετήσει το 2001 το πως η τέχνη μπορεί να έχει αντίκτυπο στην αγοραστική εμπειρία και το Prada Epicenteres έρχεται να επισφραγίσει αυτή την ιδέα. Ο αρχιτέκτονας Remment Koolhas δημιουργεί τα ”εννοιολογικά παράθυρα” που σπάνε κάθε στερεότυπο για τον τρόπο που αγοράζουμε κάτι. Το πρώτο κτίριο δημιουργήθηκε στο Σόχο της Νέας Υόρκης και θύμιζε σύγχρονη γκαλερί με πρωτοποριακές μεθόδους αγοράς όπως γυάλινες πόρτες δοκιμαστηρίων, που γίνονται αδιαφανείς με το πάτημα ενός κουμπιού, slow motion mirror με δυνατότητα περιστροφής και οθόνες με πληροφορίες για την διαθεσιμότητα και παραγωγή των προϊόντων.

Το άνοιγμα της μόνιμης έδρας του Fondazione Prada στο Μιλάνο τον Μάιο του 2015, μαζί με το Ca’ Corner della Regina στη Βενετία το 2011, επιβεβαιώνει τον ρόλο του πολιτιστικού ιδρύματος. Βρίσκεται στο Largo Isarco, στα νότια του Μιλάνου, οι εγκαταστάσεις του Ιδρύματος είναι το αποτέλεσμα της μεταμόρφωσης ενός πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος, που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1910. Ο χώρος προσφέρει ένα αρθρωμένο πρόγραμμα εκθεμάτων και πολιτιστικών εκδηλώσεων, επιτρέποντας στο Fondazione να καλλιεργήσει την πολυεπιστημονική του δράση.

Photo Credits: vogue.com

Τον Φεβρουάριο του 2020 ο Raf Simons εντάσσεται στο δυναμικό της Miuccia Prada ως συν-δημιουργός- διευθυντής του γραφείου σχεδιασμού της . Μοιράζοντας ίσες ευθύνες, το δίδυμο θα διαμορφώσει και θα σχεδιάσει τις επερχόμενες συλλογές της μάρκας. Αυτή η άνευ προηγουμένου συνεργασία, που περιλαμβάνει όλες τις δημιουργικές πτυχές της ετικέτας Prada, γεννιέται από έναν βαθύ αμοιβαίο σεβασμό και από μια ανοιχτή συζήτηση.

Ο οίκος συνεχίζει το έργο του και αναμένουμε αρκετές ακόμη πρωτοποριακές ιδέες…

Πηγές: selfridges.com, vogue.com, pradagroup.com

*Φωτογραφία εξωφύλλου: blog.logomyway.com

Tags:
0 shares
Η Κωνσταντίνα Τάκου είναι απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πάτρας. Εργάζεται ως θεατρολόγος, αλλά λατρεύει τον χώρο της μόδας. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια φωτογραφίας και ενημερώνεται καθημερινά για τις καινούριες τάσεις.