Yves-Saint-Laurent-Museum-Marakesh-9

Τα σύγχρονα αρχιτεκτονικά πρότζεκτ των πολυτελών οίκων μόδας.

*Γράφει η Δανάη Σολωμού.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η ένδυση και η στέγαση –και ως εκ τούτου η μόδα και η αρχιτεκτονική– αποτελούν καταφύγιο του ανθρώπινου σώματος, σε διαφορετική βέβαια κλίμακα. Εκτός από την “θεωρητικη” αυτή σχέση, πρακτικά γίνονται θαύματα σε αυτούς τους δύο κλάδους. Η κατηγορία όμως που θα αναφερθούμε είναι η επίδραση της αρχιτεκτονικής στην μόδα και όχι το αντίστροφο.

The renowned architect has filled two hôtel particuliers with a striking mix of blue-chip contemporary art, design, and rare vintage furnishings

Τα κορυφαία καταστήματα πολυτελών οίκων έχουν κατασκευαστεί με βάση και έμπνευση την πορεία του κάθε σχεδιαστή. Οι αρχιτέκτονες έχουν αναπτύξει διάφορους τρόπους για να “ντύσουν” τα καταστήματα υψηλής ραπτικής, δημιουργώντας μια εικόνα ήσυχη με καθαρές γραμμές τις πρωινές ώρες ενώ το βράδυ αναδυκνύουν το κτίριο με τον σαγηνευτικά έντονο φωτισμό. Για αυτό τον λόγο οι τεχνικές που χρησιμοποιούν, για να πετύχουν τα παραπάνω αποτελέσματα βασίζονται στα υλικά, τα ανοίγματα, τα διαφορετικά στρώματα και τις αντιθέσεις φωτός και σκιάς.

Με αφορμή την διάκριση για ένα από τα καλύτερα αρχιτεκτονικά project της δεκαετίας, το μουσείο του Yves Saint Laurent στο Μαρόκο είναι η απόδειξη ότι η αλληλεπίδρασης της φιλοσοφίας  αυτών των τεχνών οδηγεί σε αυτά τα απίστευτα αποτελέσματα.

Η αγάπη του Γάλλου σχεδιαστή για την “κόκκινη πόλη” του Μαρακές και η ιδιαίτερη σχέση του με αυτή, ήταν οι βασικοί λόγοι οι οποίοι οδήγησαν στη δημιουργία ενός ακόμα μουσείου μόδας, αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του εμβληματικού σχεδιαστή.

Το μουσείο, επί της οδού Rue Yves Saint Laurent, βρίσκεται σε συνέχεια των Κήπων Majorelle που έσωσε ο σχεδιαστής το 1980 από την καταστροφή. Με την αρχιτεκτονική υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου Studio KΟ, το κτίριο, από τερακότα, γίνεται ένα με τις αποχρώσεις της ερήμου και διακρίνεται για τις καμπύλες γραμμές του, που ήταν άλλωστε και το χαρακτηριστικό στυλ του Yves Saint Laurent.

Μέσα σε 4.000 τετραγωνικά μέτρα φιλοξενούνται επιλεγμένα κομμάτια από τη μοναδική συλλογή του οίκου, που αριθμεί 5.000 δημιουργίες υψηλής ραπτικής και 15.000 αξεσουάρ του, καθώς και χιλιάδες σκίτσα και έντυπα που δημιούργησε ο σχεδιαστής κατά τη διάρκεια της επιτυχημένης καριέρας του.

House of Dior Seoul

 “Ήθελα το κτίριο να αντιπροσωπεύει και να αντικατοπτρίζει το έργο του Christian Dior” δήλωσε ο Christian de Portzamparc ο αρχιτέκτονας που ανέλαβε σε συνεργασία με τον γνωστό “αρχιτέκτονα της μόδας”  Peter Marino τη δημιουργία μίας μπουτίκ του οίκου Dior στην Σεούλ. Έχοντας κατασκευάσει κελύφη τοποθετημένα με το υλικό και την ακρίβεια ενός αεροσκάφους στην είσοδο του κτιρίου, αποδίδουν την κίνηση του λευκού βαμβακερού υφάσματος.

Στη Σεούλ, όπου τα κτίρια βρίσκονται και ευθυγραμμίζονται με τη λεωφόρο, την οποία καταλαμβάνουν όλοι οι κορυφαίοι οίκοι μόδας, το κτίριο ξεχωρίζει σαν ένα μεγάλο γλυπτό αφιέρωμα στον Dior με την πρόσοψη αυτού του καταστήματος να είναι σε κυματιστή μορφή και μ’αυτόν τον τρόπο να γίνεται έμμεση αναφορά στον ρευστό χαρακτήρα των ρούχων του γαλλικού οίκου, προκαλώντας όλους να το επισκεφτούν.

Louis Vuitton / Σιγκαπούρη

Ο οίκος Louis Vuitton επίσης έχει μια στενή σχέση με την πρωτοποριακή αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό. Και το αντίστοιχο κατάστημά του στη Σιγκαπούρη δεν αποτελεί εξαίρεση. Σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Moshe Safdie με έδρα τη Βοστώνη και του δυναμικού του Peter Marino, το κατάστημα λειτουργεί ως ιδιωτικό νησί. Πλωτό στο συγκρότημα Marina Bay Sands (για το οποίο και ο Safdie εργάστηκε ως αρχιτέκτονας του έργου αυτού), το κτίριο ορίζεται από αιχμηρές γραμμές.

PRADA / Σαουδική Αραβία

To εντυπωσιακό κατάστημα PRADA στη Σαουδική Αραβία βρίσκεται στη Τζέντα και είναι αποτέλεσμα μιας συνεργασίας του Roberto Baciocchi Architecture. Ο εσωτερικός χώρος, σχεδιασμένος σύμφωνα με την αισθητική του οίκου, συνδυάζεται με τον εξωτερικό σχεδιασμό που αποδίδει θαυμάσια το πνεύμα της Μέσης Ανατολής. Το κατάστημα στην Τζέντα βρίσκεται στο φημισμένο κέντρο El-Khayyat, το οποίο καταλαμβάνει περίπου 400 τετραγωνικά μέτρα.

Η γωνιακή εξωτερική πρόσοψη, είναι σχεδιασμένη σαν μια λευκή μεταλλική κουρτίνα. Οι μαύροι όγκοι μαρμάρου Marquinia τονίζουν τα παράθυρα, τις εισόδους, τα κουτιά φωτισμού και την εξωτερική είσοδο στο κατάστημα. Εσωτερικά το εμπορικό κέντρο διαθέτει άλλη είσοδο για το γυναικείο μέρος, καθώς και άλλη για το ανδρικό κατάστημα, διατηρώντας τους δύο χώρους ξεχωριστούς.

Marc by Marc Jacobs Showroom / New York

Το showroom του Marc Jacobs σχεδιασμένο από τους  Jaklitsch και Gardner Architects PC, που στεγάζεται σε έναν πλήρες όροφο της εταιρείας στο κέντρο του Μανχάταν, αντικατοπτρίζει το νεανικό όραμα μιας μάρκας με παγκόσμια εμβέλεια.

Στην στρατηγική σχεδιασμού χρησιμοποιήθηκε μια καμπυλόγραμμη μορφή γυαλιού ως το κεντρικό στοιχείο του χώρου με την iconic μπλε παλέτα της μάρκας, τα ράφια “Marc Blue” και τα φωτιστικά από ανοξείδωτο χάλυβα.


Mobile Art Pavilion / Παρίσι

Και τέλος εννοείται όταν μιλάμε για αρχιτεκτονική δεν μπορούμε να παραλείψουμε την σπουδαία Ζάχα Χαντίντ η οποία συνεργάστηκε με μεγάλα ονόματα και στον χώρο της μόδας. Όπως και με τον παντοδύναμο οίκο Chanel όπου σχεδίασε το Mobile Art Pavilion, ένα εντυπωσιακό κινητό κτίριο 700 τετραγωνικών που εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, ύστερα από µια περιοδεία ανά τον κόσµο. Το 2008 το περίπτερο ταξίδεψε στο Χονγκ Κονγκ, το Τόκιο και τη Νέα Υόρκη, για να καταλήξει στις αρχές του 2011 στο Παρίσι. Τελικός προορισµός το προαύλιο στο Ινστιτούτο του Αραβικού Κόσµου (ΙΜΑ), όπου εγκαταστάθηκε από τον οίκο µε σκοπό να λειτουργήσει ως γκαλερί.

Μελέτες και έρευνες του γραφείου Zaha Hadid Architects πάνω στα φυσικά συστήµατα, οδήγησαν στην εµφανή ρευστότητα του «Περιπτέρου», η φόρµα του οποίου προέκυψε από τα σπειροειδή σχήµατα που υπάρχουν στη φύση. Ο τρόπος µε τον οποίο αναπτύσσεται το κτίσµα προσφέρει µια ιδανική επέκταση προς την περιφέρειά του. Ετσι δηµιουργήθηκαν µεγάλοι κοινόχρηστοι χώροι στην είσοδο µε µια βεράντα 152 τετραγωνικών. Στην ουσία ακολουθείται το περιµετρικό σχήµα του δακτυλίου. Στο καθαρό γεωµετρικό του σχήµα ο κυκλικός δακτύλιος αποτελεί το βασικό διάγραµµα για έναν εκθεσιακό χώρο.

Πηγές: Archdaily, Design boom, Lifo, Complex, ΑrchScene, untappedcities

Tags:
0 shares
Η Δανάη Σολωμού γεννήθηκε στην Πάτρα και σπουδάζει "Αρχιτεκτόνων Μηχανικών" στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Aσχολείται ερασιτεχνικά με την αρθρογραφία, την ζωγραφική και το σχέδιο μόδας. Αγαπά τον χώρο της μόδας και όλα όσα αυτός πρεσβεύει.