a5318facd41eef5813e85f693d1c708a

«Karl Lagerfeld: A Line of Beauty» μια έκθεση του Metropolitan Museum of Art αφιερωμένη στο σχεδιαστή θρύλο!

*Γράφει η Ιωάννα Παπανικολάου.

Ο Karl Lagerfeld ήταν τακτικός παρευρισκόμενος στο The Metropolitan Museum of Art Costume Institute, από το “Seventh on Sale” το 1991 έως το “Alexander McQueen: Savage Beauty” το 2011—και φυσικά στην έκθεση Chanel το 2005. Και όμως, λέει ο υπεύθυνος Επιμελητής του Ινστιτούτου Wendy Yu, Andrew Bolton: «Ο Καρλ δεν βαρέθηκε ποτέ να μου λέει ότι η μόδα δεν ανήκει σε ένα μουσείο. Όταν δουλέψαμε μαζί στο σόου της Chanel, ήταν απίστευτα γενναιόδωρος σε αυτό που μοιραζόταν, αλλά ήταν εντελώς αδιάφορος για την ίδια την έκθεση! Έλεγε, «Η μόδα δεν είναι τέχνη – η μόδα ανήκει στο δρόμο, στα σώματα των γυναικών, στα σώματα των ανδρών».

Karl Lagerfeld με το φόρεμα το οποίο έχει κερδίσει βραβείο, 1954. Photo: Getty Image

Από το 1954 (όταν μοιράστηκε το Βραβείο Woolmark με έναν άλλο ανερχόμενο σχεδιαστή που ονομαζόταν Yves Saint Laurent!) μέχρι τον θάνατό του το 2019, ο Lagerfeld παρήγαγε ένα σύνολο έργων —για τους οίκους Balmain, Patou, Chloé, Fendi, Chanel και τη δική του επωνυμία — δηλαδή μια δραστηριότητα στο χωρο της μόδας χωρίς προηγούμενο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο—παρά τα όσα σκέφτηκε ο ίδιος ο Lagerfeld για τη θέση της μόδας σε ένα μουσείο—θα αποτελέσει το θέμα της έκθεσης του Costume Institute, The Metropolitan Museum of Art την άνοιξη του 2023.

Photo: Courtesy of Chanel and The Metropolitan Museum of Art

Ο Bolton χρειαζόταν να βρει ένα ενοποιητικό κλειδί που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κρυπτογράφηση, για να ξεκλειδώσει την κατανόηση μας για το σχεδόν εξωφρενικά τεράστιο εύρος και το ταλέντο του Lagerfeld. Και βρήκε τις αρχές του στην επιμνημόσυνη τελετή του Lagerfeld στο Grand Palais το 2019. «Οι ομιλητές περιελάμβαναν μερικές από τις πρεμιέρες με τις οποίες είχε συνεργαστεί για χρόνια. Είχε μια πρεμιέρα στον Karl Lagerfeld που ήταν επίσης μαζί του στην Chloe και πρεμιέρες στη Chanel και τη Fendi—και αυτοί ήταν οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάστηκε πιο στενά για να μεταφράσει το σχέδιό του σε ρούχα. Και μιλούσαν για αυτόν με τόση αγάπη».Αυτό οδήγησε τον Bolton σε αυτό το κλειδί: τα σκίτσα του Lagerfeld. «Θα σκιαγράφιζε τα πάντα. Πάντα έλεγε ότι μπορούσε να ζωγραφίσει πριν προλάβει να μιλήσει ή να περπατήσει. Από πολλές απόψεις ήταν η κύρια μορφή επικοινωνίας του, είτε τα παρέδιδε με φαξ είτε με iPhone. Έτσι, στην καρδιά της η έκθεση θα εξετάσει την εξέλιξη των δισδιάστατων σχεδίων του Karl σε τρισδιάστατα ενδύματα. Και τι είναι συναρπαστικό να έχεις ανακαλύψει: Πάντα πίστευα ότι τα σχέδιά του ήταν πολύ αυθόρμητα και σχεδόν ιμπρεσιονιστικά. Αλλά στην πραγματικότητα ήταν εξαιρετικά ακριβείς, σχεδόν μαθηματικές. Δεν μπορούσαμε να το δούμε γιατί δεν είμαστε εκπαιδευμένοι, αλλά οι πρεμιέρες του ήξεραν μέχρι το χιλιοστό τι σήμαινε κάθε γραμμή. Ήταν σχεδόν ένας μυστικός κωδικός, μια γλώσσα που μοιράζονταν εκείνος και εκείνοι οι πρωθυπουργοί, που μόνο αυτοί μπορούσαν να αποκρυπτογραφήσουν πλήρως».

Shalom Harlow με Chanel couture δημιουργια του Karl Lagerfeld Photo: Irving Penn, Vogue, December 1995

Ο Bolton επικεντρώθηκε στα σκίτσα του Lagerfeld. «Σχεδίαζε τα πάντα. Πάντα έλεγε ότι μπορούσε να ζωγραφίσει πριν προλάβει να μιλήσει ή να περπατήσει. Από πολλές απόψεις ήταν η κύρια μορφή επικοινωνίας του, είτε τα παρέδιδε με φαξ, είτε με iPhone. Έτσι, στην καρδιά της η έκθεση θα εξετάσει την εξέλιξη των δισδιάστατων σχεδίων του Karl σε τρισδιάστατα ενδύματα. Πάντα πίστευα ότι τα σχέδιά του ήταν πολύ αυθόρμητα και σχεδόν ιμπρεσιονιστικά. Αλλά στην πραγματικότητα ήταν εξαιρετικά ακριβές, σχεδόν με μαθηματική ακρίβεια. Δεν μπορούσαμε να το δούμε γιατί δεν είμαστε εκπαιδευμένοι, αλλά οι πρεμιέρες του ήξεραν μέχρι το χιλιοστό τι σήμαινε κάθε γραμμή. Ήταν σχεδόν ένας μυστικός κώδικας, μια γλώσσα που μοιράζονταν εκείνος, όπως σε κάποιες περιπτώσεις κάνουν οι πρωθυπουργοί, που μόνο αυτοί μπορούν να αποκρυπτογραφήσουν πλήρως κάποιους κώδικες».

Photo: Courtesy of Chanel and The Metropolitan Museum of Art

Πηγές: The Metropolitan Museum of Art

Φωτογραφία Εξωφύλλου: The Metropolitan Museum of Art

Tags:
0 shares
Ο Νίκος Αλιάζης είναι ένας νέος σχεδιαστής με καταγωγή από την Ζάκυνθο. Έχει σπουδάσει "Fashion Design & Construction" στη σχολή μόδας Pansik Scuola di Moda με πλήρη διετή υποτροφία. Επίσης, είναι απόφοιτος του τμήματος "Κοινωνιολογίας-Εγκληματολογίας" του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα λίγα χρόνια ενασχόλησης του με τη μόδα έχει συνεργαστεί με διάφορα διεθνή περιοδικά (Vogue Italia, L'Officiel,Drama Magazine κ.α.),όπως και με επιτυχημένα brands της Ελλάδας και του εξωτερικού (ΝΙΚΕ, .LAK κ.α.) Το 2019 δημιούργησε το brand γυναικείας ένδυσης "Νikos Aliazis". Δουλειές του έχουν δημοσιευθεί στο Fashion TV, στο FF Channel και έχει συμμετάσχει στο Greece's Next Top Model, αλλά και στο Switzerland's Next TopModel ως guest σχεδιαστής.