BACKSIDE: Μία έκθεση για την μόδα, από πίσω.
*Γράφει η Άννα Κιουμουρτζή.
“Σε μια κοινωνία που έχει εμμονή με τα πρόσωπα των ανθρώπων, το “Back Side / Fashion From Behind” είναι ένα πρωτότυπο και απροσδόκητο εκθεσιακό θέμα. Αντιμετωπίζοντας τη σχέση του σώματός μας με την ένδυση από κοινωνική και ψυχολογική άποψη, η έκθεση αμφισβητεί την αντίληψη που έχουμε για την δική μας, αλλά και την πλάτη των άλλων ανθρώπων.
Η πλάτη είναι μια υπενθύμιση των περιορισμών μας: είναι κρυμμένη από την όραση και σε κάποιο βαθμό από την αφή. Ωστόσο, η μόδα την διακοσμεί συνεχώς, την επιβαρύνει ή την αποκαλύπτει. Σε αυτό το πιο επίπεδο μέρος του σώματός μας, τα μηνύματα και τα σχέδια απεικονίζονται χωρίς αμφιβολία και χωρίς να βλέπουμε ποτέ τα βλέμματα που προσελκύουν”. (Από την επίσημη ανακοίνωση της έκθεσης στο Palais Galliera στο Musée Bourdelle).
Με την νέα αυτή έκθεση που άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό στις πέντε Ιουλίου και θα παραμείνει στην Μεγάλη Αίθουσα των γυψοσανίδων (Great Hall of Plasters) έως και τις δεκαεπτά Νοεμβρίου του 2019, βλέπουμε μια διαφορετική όψη της μόδας η οποία πλησιάζει μια περισσότερο κοινωνική και ιδεολογική καλλιτεχνική άποψη κάνοντας μας να αντιληφθούμε τον πολύπλευρο χαρακτήρα ενός κόσμου που κατά τα άλλα φημίζεται για την έξοχη θέση που δίνει στην επιφάνεια υπό την έννοια της εικόνας.
Αναπτύσσοντας έναν διάλογο με τα μοναδικά γλυπτά αγάλματα του Antoine Bourdelle, ενός από τους σημαντικότερους Γάλλους γλύπτες που μαθήτευσε δίπλα στον Rodin και δίδαξε τον Giacometti και τον Henri Matisse, αυτή η μοναδική έκθεση περιλαμβάνει πάνω από εκατό αξεσουάρ, αλλά και ενδύματα τα οποία χρονολογούνται από τον δέκατο όγδοο αιώνα έως και σήμερα δημιουργώντας μία νέα οπτική ως προς το πως ο καθένας από εμάς αντιλαμβάνεται τις δυναμικές, αλλά και σκληρές γραμμές των μυωδών αγαλμάτων σε συνδυασμό με τα εικονικά σχέδια διάσημων σχεδιαστών. Η έκθεση ολοκληρώνεται με την προβολή οπτικοακουστικών αποσπασμάτων αλλά και μία συλλογή μοναδικού φωτογραφικού υλικού, που σχετίζονται με τα εκθέματα και την προέλευσή τους.
Ομολογουμένως, κινήσεις αυτού του τύπου είναι σημαντικές για την αφύπνιση του κόσμου ως προς την κουλτούρα αλλά και το ευρύτερο νόημα της ύπαρξης αλλά και άνθισης του χώρου της μόδας, της υψηλής ραπτικής όπως επίσης και των πολυσύνθετων μηνυμάτων που μπορούμε να μεταδώσουμε μέσα από μια εμφάνιση. Σε πολλά άρθρα έχει πολλαπλώς αναφερθεί η σημαντικότητα της μόδας για την έκφραση της ατομικότητας, του φεμινισμού και άλλων σημαντικών ιδεών. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ως νέοι καταναλωτές, θεατές αλλά και πολίτες να κατανοήσουμε τον ρόλο της εικόνας την οποία φτιάχνουμε και το κατά πόσο αυτή καθορίζει το ποιοι είμαστε, τι πιστεύουμε ή το τι θέλουμε να προβάλουμε στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το επίσημο κείμενο της παρουσίασης της έκθεσης, η πλάτη είναι ίσως ένα μέρος του σώματος το οποίο σπάνια θεωρούμε σημαντικό για τα βλέμματα των άλλων. Ωστόσο, είναι ίσως ένα από τα πιο σημαντικά σημεία που ασυνείδητα όλοι παρατηρούν ή ακόμη και θαυμάζουν.
Με τον Alexandre Samson, υπεύθυνο καλλιτεχνικό διευθυντή και επιμελητή των εκθέσεων μοντέρνας τέχνης του Palais Galliera, να επιμελείται την έκθεση η επιτυχία είναι ένας σίγουρος δρόμος. Από κομμάτια του ’97 των Comme des Garçons έως ανεπανάληπτα σχέδια από οίκους όπως The Row, Yohji Yamamoto, Balenciaga, John Galliano, Jean Paul Gaultier αλλά και ενδύματα ιστορικών σχεδιαστών, τα οποία έρχονται σε διάλογο με δημιουργίες νεότερων όπως ο Thierry Mugler και έγιναν πηγή έμπνευσης θεατρικών κοστουμιών όπως αυτό του Anthony Hopkins, με αναφορές από το σχέδιο του Charles James του 1930, στην ταινία “H σιωπή των αμνών” στον εικονικό ρόλο του ως Hannibal Lecter, σας παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα του τι μπορεί να δει κανείς σε αυτή την αξιοσημείωτη έκθεση.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε, όσοι βρίσκεστε ή σκοπεύετε να επισκεφθείτε το Παρίσι, να διαβάσετε λεπτομέρειες στον παρακάτω επίσημο σύνδεσμο: http://www.palaisgalliera.paris.fr/en/exhibitions/back-side/fashion-behind