jasmine-tookes-romeo-strijd-and-lais-ribeiro-wearing-a-news-photo-1577179025

2010s: τα πιο δημοφιλή fashion trends της δεκαετίας!

Γράφει η Elisabetta Mako.

Διανύουμε την τρίτη χρονιά των 20s, αλλά σε ποιον δεν αρέσει να αναπολεί παλιές τάσεις; Σήμερα αποφασίσαμε να ανοίξουμε το “ντουλάπι” των αναμνήσεων και να γυρίσουμε πίσω στη δεκαετία του 2010.

Επρόκειτο για μια κρίσιμη περίοδο στην ιστορία της μόδας: Χάρη σε μία εφαρμογή, η βιομηχανία υπέστη μια σημαντική πολιτιστική αλλαγή. Το Instagram γεννήθηκε το 2010 και ο κόσμος μας δεν είναι ο ίδιος από τότε. Μαζί με το Instagram ήρθαν οι influencers, η κουλτούρα του wellness και η ιδέα του «φωτο ή δεν έγινε ποτέ». Εν τω μεταξύ, η βιομηχανία αναβίωσε τις τάσεις από το παρελθόν, όπως τα dad sneakers εμπνευσμένα από τη δεκαετία του ’90 και τα festival looks, που αποτίουν φόρο τιμής στην εποχή του Woodstock. Αλλά αυτή η δεκαετία μας έδωσε επίσης εντελώς νέες ιδέες, όπως το athleisure και τα musthave αξεσουάρ “εγκεκριμένα” από το Instagram. Όμως, ενώ η logomania και το athleisure οδήγησαν τη δεκαετία ως προς το στυλ, η ίδια η βιομηχανία της μόδας γνώρισε βαθιές πολιτιστικές αλλαγές τα τελευταία 10 χρόνια, που οδήγησαν σε αξιοσημείωτες αλλαγές όσον αφορά μεγαλύτερα ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχικότητας, της διαφορετικότητας και της βιωσιμότητας σε όλους τους τομείς.

Athleisure

Η μόδα έγινε casual τη δεκαετία του 2010. Από το κίνημα του wellness έως την 24/7 πρόσβαση σε σχεδόν οποιονδήποτε στο Instagram και στο Snapchat, ακολούθησε μια χαλαρή κουλτούρα, που έδωσε το έναυσμα στην πιο άνετη τάση της μόδας της δεκαετίας που επικρατεί ακόμη και σήμερα: To Athleisure. Βλέπαμε και συνεχίζουμε να βλέπουμε από ποδηλατικά σορτς μέχρι αθλητικά σουτιέν και αθλητικές φόρμες μέχρι trainers.

BAUER-GRIFFIN//GETTY IMAGES

Το athleisure και το sports luxe επωφελήθηκαν από το ευρύτερο κίνημα του wellness που επικράτησε, αλλά αυτά ήταν ρούχα που μπορεί να είναι σχεδιασμένα να δείχνουν σαν να πηγαίνετε στο γυμναστήριο, αλλά ποτέ δεν θα φοριόντουσαν για να ιδρώσετε.

Ενώ οι διαχρονικοί σχεδιαστές και τα highstreet καταστήματα αγκάλιασαν την τάση αυτή (βλ. κολάν στην πασαρέλα της Chanel, αθλητικές φόρμες στο Chloé, crop top του Alexander Wang, hoodies της Balenciaga), νέα brands ιδρύθηκαν επίσης πάνω στην ιδέα, συμπεριλαμβανομένων των Ivy Park της Beyoncé, Το Off-White του Virgil Abloh, το Puma x Fenty της Rihanna, το Yeezy του Kanye West και το Vetements τoυ Demna Gvasalia. Οι σχεδιαστές συνεργάστηκαν και με παραδοσιακές επωνυμίες αθλητικών ειδών, όπως Stella McCartney και Prada με την Adidas και Commes des Garçons με Nike  Τα athleisure ρούχα έγιναν και παρέμειναν στη σκηνή.

@netaporter

Κυριολεκτικά, είπαμε αντίο στο formalwear και καλωσορίσαμε το activewear με ανοιχτές αγκάλες. Παρατηρήθηκε έντονα o συνδυασμός των track pants με γόβες και τα κολάν με δερμάτινο jacket και σκουλαρίκια-κρίκους. Eίναι αξίο να ειπωθεί πως το Athleisure σημείωσε σταθερή ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, με την κατηγορία να αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα τέσσερα χρόνια, φτάνοντας συνολικά τα 138 δισεκατομμύρια δολάρια.

Festival Looks

Ενώ αυτό το συγκεκριμένο φεστιβαλ λουκ υπήρχε από την εποχή του Γούντστοκ και είχε τις στιγμές του με την Κέιτ Μος και τη Σιένα Μίλερ, τη δεκαετία του 2010 το είδε να φτάνει στα ύψη. Τα στεφάνια λουλουδιών, τα κρόσσια, τα τζιν κοψίματα και τα crochet βασίλευαν παντού από το Glastonbury μέχρι το Coachella, με τη «φεστιβαλική μόδα» να αποκτά τη δική της στολή.

STEFANIE KEENAN//GETTY IMAGES
CHRISTOPHER POLK//GETTY IMAGES

Όλοι χαιρετίζουν την ίδια τη βασίλισσα του Coachella, Vanessa Hudgens, που φαίνεται εδώ να φέρνει το στέμμα της (λουλούδι). Χάρη στην εποχή του Instagram, τα μουσικά φεστιβάλ έγιναν επίδειξη μόδας. Ωστόσο, αυτό το στυλ εμπνευσμένο από τους χίπις είχε ήδη φτάσει στο απόγειο του το 2015.

Skinny Jeans

Credits: Marc Piasecki

Ποιος δεν θυμάται τα skinny jeans; Φαινόταν σαν η τάση που δεν θα πέθαινε ποτέ, μέχρι που τελικά έγινε. Τα υποστήριζαν άτομα όπως η Kate Moss και έτσι τα skinny jeans έγιναν βασικός πυλώνας στις περισσότερες γυναικείες ντουλάπες, ανεξαρτήτως ηλικίας ή σχήματος σώματος. Φοριέται από όλους, από νεαρούς αστέρες της ποπ μέχρι μέλη της βασιλικής οικογένειας.  Tο στυλ κυριάρχησε στην αγορά, με τις πωλήσεις να αυξάνονται και να παραμένουν η πιο δημοφιλής εφαρμογή για τους περισσότερους αγοραστές. Πάρτε, για παράδειγμα, το Topshop, το οποίο πουλούσε 20.000 κομμάτια στυλ Baxter κάθε εβδομάδα.

Δεν είναι εύκολο να εξηγήσουμε πώς παρέμειναν ένα τόσο δημοφιλές στυλ για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα επειδή επίσης πιστεύεται ευρέως ότι είναι ένα αρκετά κολακευτικό ή αδυσώπητο στυλ, αλλά κατά κάποιο τρόπο μπήκαν στις ντουλάπες μας και αρνήθηκαν να ξεφύγουν από εύνοια.

Credits: Samir Hussein

Ωστόσο, σχεδόν 20 χρόνια αφότου έγιναν για πρώτη φορά μόδα, στα τέλη του 2018, το στυλ είχε επιτέλους την ακμή του και αλλάξαμε το ελαστικό, στενό στυλ για κάτι πιο ίσιο, πιο χαλαρό και ψηλότερο στη μέση. Σύμφωνα με την παγκόσμια μηχανή αναζήτησης μόδας Lyst, οι αναζητήσεις για τζιν σε στυλ «Mom» ξεπέρασαν τα skinny το 2019, με τους αγοραστές να υιοθετούν τελικά μια νέα εμφάνιση.

Streetwear

Τα streetwear δεν ήταν κάτι καινούργιο τη δεκαετία του 2010. Το κίνημα έχει τις ρίζες του από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τις αρχές της δεκαετίας του ’80 σε κουλτούρες surf, skateboard και hip-hop στο Λος Άντζελες και στη Νέα Υόρκη.

Αλλά στη δεκαετία του 2010, επωνυμίες όπως οι Stüssy, Supreme, A Bathing Ape, Off-White και Hood By Air, αναζωογόνησαν τα looks. Οι κυρίαρχες μάρκες, οι πολυτελείς οίκοι και οι retailers έδωσαν προσοχή και αμέσως μετά, εμφανίστηκαν στις πασαρέλες ρούχα εμπνευσμένα από streetwear, κυρίως όσον αφορά τα αθλητικά παπούτσια. Για την ανοιξιάτικη επίδειξη Chanel του 2014, ο αείμνηστος Karl Lagerfeld έσπασε την παράδοση και έντυσε όλα τα μοντέλα του με αθλητικά παπούτσια σε μονόχρωμες αποχρώσεις, δημιουργώντας μια σπορ ατμόσφαιρα, που ενισχύθηκε από αξεσουάρ όπως επιγονατίδες και αγκώνες και fanny pack. Ο Lagerfeld το συνέχισε αυτό στο ready-to-wear fashion show της Chanel το 2014, όπου έντυσε μοντέλα με technicolor αθλητικά παπούτσια, καθώς περπατούσαν στο σετ με θέμα το σούπερ μάρκετ.

Photo Credits: Chanel
Photo Credits: Chanel
Photo Credits: Chanel

Η τάση του streetwear έγινε επίσης mainstream με πολλούς οίκους σχεδιαστών να συνεργάζονται με streetwear brands. o πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Louis Vuitton, Kim Jones, συνεργάστηκε με την Supreme για τη συλλογή φθινόπωρο 2017, η οποία περιελάμβανε co-brand αντικείμενα όπως jean jackets και πουκάμισα που συνδύαζαν τα λογότυπα των δύο επωνυμιών και τα έντονα κόκκινα δερμάτινα είδη με το διάσημο λογότυπο της Supreme. Πηγές του κλάδου ισχυρίστηκαν ότι η περιζήτητη συνεργασία αύξησε τις πωλήσεις και των δύο εμπορικών σημάτων κατά 100 εκατομμύρια ευρώ.

via Getty Images
via Getty Images

Ας αφήσουμε,όμως,τις τάσεις των ρούχων πίσω. Γνωρίζατε πως:

Η συμμετοχικότητα και η διαφορετικότητα βγαίνουν στο κέντρο της σκηνής και ήρθαν για να μείνουν!

Το πολυαναμενόμενο κίνημα για ένταξη και ποικιλομορφία είχε βαθιά επίδραση στον κλάδο τη δεκαετία του 2010. Σχεδιαστές και επωνυμίες δεσμεύτηκαν να κάνουν τις επιχειρήσεις, τις πασαρέλες και τα σχέδιά τους να αντιπροσωπεύονται και να είναι διαθέσιμα σε άτομα κάθε φυλής, ταυτότητας φύλου, μεγέθους και ηλικίας.

Η Chromat, για πρώτη φορά, έχει υπερασπιστεί τη διαφορετικότητα και την ένταξη τους στη μόδα από τότε που κυκλοφόρησε, το 2010, χρησιμεύοντας ως φάρος σε μια βιομηχανία, που έπρεπε να καλύψει τη διαφορά. Η σχεδιάστρια της Chromat, Becca McCharen-Tran, έχει εδώ και καιρό τις πασαρέλες της με μια ποικιλία μοντέλων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι curvy, transgender, έγκυες, ακρωτηριασμένες και επιζώντες από καρκίνο του μαστού.

via Getty Images

Ο Christian Siriano είναι ένας άλλος πρωταθλητής του κινήματος προς την ένταξη και τη διαφορετικότητα στη μόδα. Ο σχεδιαστής είναι γνωστός για τη δημιουργία εμφανίσεων στο κόκκινο χαλί για ηθοποιούς, που έχουν δηλώσει δημόσια ότι οι σχεδιαστές αρνήθηκαν να τις φορέσουν λόγω περιορισμών στο μέγεθος. Το 2016, απάντησε σε ένα tweet του 2016 από την κωμικό Leslie Jones που είπε ότι κανένας σχεδιαστής δεν ήταν διατεθειμένος να την ντύσει για την πρεμιέρα της ταινίας της “Ghostbusters“. H Jones παρευρέθηκε στην πρεμιέρα με ένα προσαρμοσμένο κόκκινο φόρεμα που δημιούργησε ο Siriano και έκτοτε έχει φορέσει πολλά looks του στο κόκκινο χαλί.

via Getty Images

Ο κλάδος έκανε επίσης βήματα προόδου όσον αφορά την ηλικία. H τότε 80χρονη Joan Didion πρωταγωνίστησε ως το πρόσωπο της ανοιξιάτικης καμπάνιας της Céline το 2015 και η Carmen Dell’Orefice εξακολουθεί να είναι μοντέλο σε ζήτηση στα 88.

Η δεκαετία του 2010 ήταν γεμάτη στιγμές-ορόσημο, από το μοντέλο και ακτιβίστρια Ashley Graham, που έγραψε ιστορία ως το πρώτο plussize μοντέλο που κάλυψε το Swimsuit Issue του Sports Illustrated το 2016 έως τη Halima Aden, που έγινε το πρώτο μοντέλο με χιτζάμπ που υπέγραψε στο IMG Models και περπατήστε στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. Η Rihanna, για πρώτη φορά, χειροκροτήθηκε ευρέως, επειδή έκανε μια διαφορετική επίδειξη μόδας εσωρούχων για τη δεύτερη συλλογή της Savage x Fenty στα τέλη της δεκαετίας. Το κίνημα ήταν επίσης διαδεδομένο στον κόσμο της ομορφιάς, με το CoverGirl να χρησιμοποιεί τον influencer Τζέιμς Τσαρλς ως το πρώτο άνδρα-μοντέλο του το 2016, ως παράδειγμα.

Ελάτε να συζητήσουμε: Ποια trends της δεκαετίας των 10s θα θέλατε να ξαναδείτε;

Cover photo: Getty Images

Tags:
0 shares
Ο Νίκος Αλιάζης είναι ένας νέος σχεδιαστής με καταγωγή από την Ζάκυνθο. Έχει σπουδάσει "Fashion Design & Construction" στη σχολή μόδας Pansik Scuola di Moda με πλήρη διετή υποτροφία. Επίσης, είναι απόφοιτος του τμήματος "Κοινωνιολογίας-Εγκληματολογίας" του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα λίγα χρόνια ενασχόλησης του με τη μόδα έχει συνεργαστεί με διάφορα διεθνή περιοδικά (Vogue Italia, L'Officiel,Drama Magazine κ.α.),όπως και με επιτυχημένα brands της Ελλάδας και του εξωτερικού (ΝΙΚΕ, .LAK κ.α.) Το 2019 δημιούργησε το brand γυναικείας ένδυσης "Νikos Aliazis". Δουλειές του έχουν δημοσιευθεί στο Fashion TV, στο FF Channel και έχει συμμετάσχει στο Greece's Next Top Model, αλλά και στο Switzerland's Next TopModel ως guest σχεδιαστής.